الجمعة، 30 أكتوبر 2009

خواطر **

http://www.anageed.com/vb/uploaded/173_1162459999.jpg
أمرى بين يديك ناصيتى بين يديك
أخطأت وأسرفت أعلم وأ عترفُ
فى خطأى كنت عن الناس أستترُ
وترانى وتراااااااااانى فرحمت وسترت
وأنت على كشف سترى يا رب مقتدرُ
أسرفت على نفسى وانحنى بالذنوب ظهرى
وندماً ندماً قلبى الاّن يعتصرُ
أذنبت وأخطأت وأسرفت
وغوثى وملجأى ومنجااااااى عليك يقتصرُ
اقبلنى عندك يالله
أدخلنى فى رحمتك
أنا عبدٌ اخطأ وأسرف وجااااااااااااااااااااء
للغفار يعتذرُ

****************

سكبت عبراتي فى نهر التائبين..
نهر منبعه قلوبٌ تائبة وجلة ومصبه على بابِ رب رؤوف رحيم
تذكرت ذنبي فارتعش قلبي وهدأ روعي رجائي فى ملاذِ العائدين
لبست لباس التوبة ..ندمٌ وعزمٌ واصلاح
وركبت سفينةَ الليلِ
أيقظت عينيّ ومددت يديَّ وناديت يا غفور يا كريم
وسمعتك تنادي هل من مستغفر؟ هل من سائل؟
وقلبي ينادي أنا يا رب العااااااااااالميييييييييييين


**************

ذبحت نومي قرباناً حتى أنال الوصال....فزدت قلبي إيمانا وامتلأت روحي بالنور
علوت علوت أشعر بالعُلى ..تبدل حالي أشعر بالغنى ..عن نفسي عن الناس عن الدنيا
وزاد فقري اليك
صرت أشعر بالهواء أرى النجوم.ارى القمر...كنت أنام ولا أراهم
آيات صارخة كنت انام عنها
يا روعة الوقوف بين يديك
صفاء..نقاء .. تطهير...علم وقرب وإيمان .........فى الليل
افرغ من صلاتى لأبدا من جديد وأبدا لانتهى لعلم جديد
علم بك قرب منك حب لك........................فى الليل
فى هدوء اقرأ القرآن كل آية فيه آية..كل آية تدفعنى للإ يمان
فى الليل...تذرف عيناي دمعاً لايشبه أي دمع

حين أبكي على الدنيا شىء حين أبكى حبا لك شىء
حين أبكي من الناس شىء حين أبكي خوفاً منك شىء
أبكي حبا وخوفا أبكي شوقا وطمعا أبكي ايمانا أبكي على التقصير
أبكي من خشيتك أبكي من عظمتك
فى الليل القرب والإيمان....فى الليل الحب والتفكير
فى الليل تأمل وتطهير....فى الليل الرجاء والدعاء
فى الليل تذكر للجنة والنار والحساب والصراط
فى الليل ينادي الله ..هل من؟ هل من ؟
فى الليل عرفت الله

*****************

( خواطر بالعامية المصرية )

اسمعوا واعوا
دول كلمتين هقولهم بين سطورهم حكاية
الكل مر بيها بس المهم النهاية
ياستي خلصينا
حاضر اهو
بس الصبر
واّه من الصبر

***************
جه الحزن يدق على بابى
لقي نفسه واقف على بابه
ياحزن ايه جابك تاني
ماانت جوا ووحداني
لااااااااااا الصبر معاك جوة
هو اهلى وخلاني
ياحزن روح بعيد عني
صبرى رماك وبدلني
من انسان حزين مهموم
لواحد راضي ومتهني

*******************
( لأمي )
لو مت يا أمي ماتبكيش
أنا من غيرك كنت بعيش
الأيام يا أمي بتجري ولا عني مرة سألتي
الأيام يا أمي بتجري ولا اشتاقتي تشوفي ملامحي
لو خلصت مني الأيام ،،،، وماعدليش فرصة لأحلام
لو فكرتي مرة تجيني
يعني زيارة قلتى تجيني
لو نزلت من عينك دمعة ........ياريت
لو طلعت من قلبك كلمة ........ياريت
اوعي يوميها تقولي ياريتني
اوعي يوميها تقولي ياريتني
أنا ساعتها هكون خفيت .
******
من كتاباتي وخواطري
إيمان عبد الفتاح


 

0 التعليقات:

تعريب وتطوير حسن